فیروزه نیشابور

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ بهتر است از سنگ فیروزه مراقبت کنید زیرا اگر سنگ فیروزه مرده باشد در واقع ارزش خود را از دست می دهد.برای اینکه متوجه شوید سنگ فیروزه زنده است یا خیر،باید به رنگ سنگ توجه کنید.اگر سنگ حالت کدر و تیره داشته باشد،سنگ فیروزه مرده است.

تاریخچه مختصر سنگ فیروزه در ایران

ایران حداقل ۲۰۰۰ سال است که منبع مهم فیروزه بوده است. در ابتدا ایرانیان آن را «پیروزه» به معنای «پیروزی» نامیدند و بعد اعراب آن را «فیروزه» نامیدند که در فارسی امروزی «فیروزه» تلفظ می‌شود. در معماری ایرانی از آبی فیروزه ای برای پوشاندن گنبد کاخ ها استفاده می شد زیرا رنگ آبی تند آن نماد بهشت ​​روی زمین بوده است

در ایران، فیروزه برای هزاران سال تقریباً سنگ ملی بوده و برای تزیین وسایل مساجد و سایر بناهای مهم، چه در فضای داخلی و چه در فضای بیرونی، بسیار استفاده می شود. در بسیاری از فرهنگ‌های دنیای قدیم و جدید، این سنگ قیمتی هزاران سال است که به عنوان یک سنگ مقدس وطلسم مورد احترام بوده است.

تاریخچه مختصر سنگ فیروزه در ایران

انواع سنگ فیروزه در ایران

سنگ فیروزه با رنگ زیبای آن بین آبی و سبز در دو مدل کلی عجمی و شجری یافت می شود. به عنوان مثال در ایران فیروزه عجمی نیشابوری طرفداران زیادی دارد و با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسد.

۱-فیروزه عجمی

فیروزه عجمی، با ارزش ترین نوع فیروزه، رنگ آبی پررنگی دارد و به صورت گرد یا بادامی تراشیده می شود. این سنگ بدون رگه بوده و کاملا صاف است.

۲-فیروزه شجری

فیروزه شجری دارای رگه های مشکی یا قهوه ای مشخصی است. این رگه ها می توانند شکل منظم یا نامنظم داشته باشند. زمانی که  نامنظم باشد در بازار به آن شجری می گویند. این نوع فیروزه به شکل های گرد، بیضی، قطره ای و مربعی بریده می شود.

 

انواع سنگ فیروزه در ایران

 

۳ راه اصلی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی

برای تشخیص سنگ فیروزه اصلی از تقلبی باید با روش های تشخیص آن آشنا باشید. با افزایش روز به روز ارزش مادی ومعنوی فیروزه به مرور زمان و ایجاد فرصتی برای افراد سودجو، شاهد تولید سنگ فیروزه تقلبی و فروش گسترده آن در بازار هستیم. حتی برای مردم عادی تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن دشوار است و نیاز به دانش در این زمینه دارد.

۱ نوع سنگ

یکی دیگر از راه های تشخیص سنگ فیروزه اصل نیشابور از تقلبی، شناخت نوع سنگ است. سنگ فیروزه در اصل از سنگ های آذرین ساخته شده و به مرور زمان در اعماق زمین شکل می گیرد. برای بدست آوردن آن باید در معادن فیروزه استخراج شود.

در عین حال فیروزه های تقلبی از پلاستیک، شیشه و سرامیک توسط مردم ساخته و روانه بازار می شود. فیروزه تقلبی وزن کمتری نسبت به سنگ اصلی دارد.

۲ رنگ

یکی از قدیمی ترین روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل، بررسی رنگ آن است. اولین چیزی که باید بدانید این است که فیروزه واقعی به دلیل وجود کانی های مختلف رنگ های متفاوتی در طیف آبی، سبز و سفید دارد. هرچه فیروزه آبی ترباشد؛ ارزش آن بالاتر است. رنگ فیروزه ای اصلی کمی مات است.

همچنین مهم است که خطوط روی فیروزه نقاشی های تقلبی باشند و با دست زدن به آنها متوجه این تقلبی خواهید شد. فیروزه یک سنگ زنده است و با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد. از جمله عوامل تغییر رنگ فیروزه؛  نور شدید خورشید، عطرها، گریس ها و محصولات پاک کننده است.

۳ تست خراش

موثرترین راه برای شناسایی فیروزه واقعی، انجام تست خراش است. مواد به کار رفته در ساخت فیروزه مصنوعی سنگ های نرم تری نسبت به فیروزه اصلی هستند. برای انجام این آزمایش، ناخن خود را به آرامی بکشید تا خراش روی قسمتی از سنگ ایجاد شود که کمتر قابل مشاهده است. اگر به راحتی خراشیده شود، سنگ تقلبی و اگر نمی توانید سنگ را خراش دهید، فیروزه اصلی است.

3 راه اصلی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی

خواص سنگ فیروزه

  • تحریک و راه‌اندازی نیروها و چاکراهای انسان ها
  • آرامش یافتن
  • بیدار شدن نیروهای درونی افراد
  • درمان انواع بیماری های معده مثل زخم، ورم،درد معده و…
  • درمان انواع سردرد ومیگرن
  • درمان دردهای عضلانی و استخوانی
  • درمان یبوست
  • درمان باد فتق
  • درمان درد ریح
  • درمان جنون
  • درمان درد اعضاء
  • درمان صرع
  • درمان سنگ کلیه
  • درمان بیماری های طحال

افزایش اعتماد به نفس با سنگ فیروزه

داشتن یک عدد سنگ فیروزه و یا استفاده از ست فیروزه در شخص، سبب افزایش اعتماد به نفس و احساس قدرت می شود و شخص می تواند وجود این نیرو را در خود احساس کند که جرات بیان بسیاری از دلایل را به شخص می دهد.

خواص سنگ فیروزه

معرفی مهم ترین معادن فیروزه در ایران

 معدن فیروزه نیشابور

بهترین تنوع فیروزه از نظر کیفیت، رنگ و ارزش را می توان در معدن نیشابور یافت که یکی از قدیمی ترین معادن جهان است و ۴۰۰۰ سال پیش استخراج شده است. امروزه آثار استخراج معادن به صورت غارها و حفره های نامنظم در سراسر منطقه فیروزه دار نمایان است. معادن فیروزه نیشابور در ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر نیشابور، ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزه و ۴ کیلومتری شمال غربی روستای مدن قرار دارند که شامل معدن بالا و معدن پایین (سفلی) می باشد.

معرفی مهم ترین معادن فیروزه در ایران

معدن فیروزه میدوک کرمان

معدن فیروزه میدوک در استان کرمان و در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بابک و ۱۳۲ کیلومتری شمال غربی معدن مس سرچشمه واقع شده است. سنگ میزبان این کانسار متشکل از سنگهای آتشفشانی و آذرین ائوسن است که با توده های متعدد گرانودیوریت نفوذی در هم آمیخته شده اند. نمونه های بسیار زیبا و متنوعی از فیروزه در شهربابک وجود دارد.

فیروزه عمدتاً به صورت رگه ای و در برخی مناطق به صورت دانه وجود دارد. ضخامت این رگه ها در بیشتر نواحی بسیار نازک است و به صورت رگه های افقی و در برخی قسمت ها به صورت عمودی در سنگ اطراف قرار می گیرند. علاوه بر فیروزه، کانی های دیگری مانند مالاکیت، آزوریت، کریسوکلا و گچ نیز در این مناطق یافت می شود.

فیروزه ای که در این کانسار یافت می شود عمدتاً در رنگ های آبی و سبز وجود دارد. فیروزه های آبی به منطقه اکسید و سبزها به منطقه انتقال تعلق دارند. بر خلاف نیشابور، فیروزه شهر بابک عمدتاً در سنگ میزبان آندزیت تراکیا تشکیل شده است.

معدن فیروزه باغو سمنان

کانسار فیروزه باگو در نزدیکی روستای باگو (کوه باستانی کوه زر) در ۹۰ کیلومتری جنوب دامغان، غرب ترود (استان سمنان) قرار دارد و قدمت آن به ائوسن میانه می رسد. کمربند نفوذ آتشفشانی ترود-چاهه شیرین. واحدهای چینه شناسی منطقه شامل دو واحد رسوبی مارن دو ظاهر و کنگلومرای فاجن در زیر و دنباله ای از سنگ های حد واسط تا اسیدی شامل آندزیت، ریولیت، گرانودیوریت و داسیت است که  رگه هایی به ضخامت ۴ میلی متر به رنگ فیروزه ای است. تا ۲٫۱ سانتی متر متر و همچنین دانه های پراکنده در سنگ های گرانودیوریت و داسیت تشکیل می شوند.

 سنگ فیروزه زنده

 

سنگ فیروزه زنده

سنگ فیروزه زنده یکی از سنگ های قیمتی است و به دلیل رنگ زیبای سبز آبی که دارد توجه افراد را به خود جلب کرده است.

این سنگ از معادن مختلفی مانند ایران، مصر، آفریقا، ترکیه و آمریکا استخراج می شود. از خواص زیبا و متنوع آن در آثار هنری، جواهرات و تزئینات استفاده می شود.این سنگ، سنگ تولد آذر ماه و نشان ستاره ماه آذر ماه، فیروزه است.به دلیل ارزش بالای این سنگ، برخی افراد برای بهبود روحیه و افزایش انرژی مثبت به دنبال خرید و استفاده از این سنگ هستند. سنگ فیروزه زنده همچنین به افراد کمک می کند تا انرژی های منفی را دفع کنند و به سمت خوشبختی و سعادت حرکت کنند.

 سنگ فیروزه زنده

تفاوت فیروزه زنده و مرده

تفاوت فیروزه زنده و مرده از نظر خصوصیات و ظاهر متفاوت است. سنگ فیروزه زنده شکل طبیعی و رنگ سبز روشن و زیبا دارد و بدون هیچ پرتویی می درخشد. این نوع سنگ فیروزه بدون ترک بوده و فیگور ناب و زیبایی است. اما سنگ فیروزه مرده تیره رنگ و کم درخشندگی است و معمولاً دارای ناخالصی ها و ترک هایی است که باعث کاهش کیفیت ظاهر آن می شود. می آید و به سنگ کاذب معروف است.

تفاوت فیروزه زنده و مرده

آیا سنگ  فیروزه میمیرد؟

سنگ فیروزه یک سنگ گرانیتی است و عنصری زنده در زمین محسوب می شود. از آنجایی که سنگ فیروزه از مواد معدنی تشکیل شده است، ممکن است در طول زمان تغییرات جزئی در شکل و رنگ خود داشته باشد، اما این به معنای انقراض یا مرگ سنگ نیست.

ایا سنگ فیروزه میمیرد؟

چگونه سنگ فیروزه را زنده نگه داریم؟

بهترین راه برای حفظ سنگ فیروزه این است که این کار را با دقت زیادی انجام دهید. مراقبت های زیر می تواند به شما در مراقبت بهتر از سنگ فیروزه کمک کند:

  • جلوگیری از آسیب دیدگی:سعی کنید سنگ فیروزه را از تماس با سایر سنگ ها یا اجسام سخت محافظت کنید تا از خراشیدگی و آسیب دیدن آن جلوگیری کنید
  • تمیز کردن:برای تمیز کردن سنگ فیروزه از آب معمولی و صابون ملایم استفاده کنید و سپس با یک پارچه نرم پاک کنید. برای تمیز کردن آن از اسیدها و مواد شوینده شیمیایی پرهیزکنید
  • جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی: سعی کنید از تماس سنگ فیروزه با اسیدها، آمونیاک و سایر مواد شیمیایی خودداری کنید تا به رنگ و درخشندگی آن آسیبی نرسد.
  • نگهداری در محیط مناسب: قرار دادن سنگ فیروزه در محیطی مناسب برای آن بسیار مهم است. دور از نور مستقیم، گرما، رطوبت بالا و مواد شیمیایی نگهداری شود
  • انجام پردازش های لازم: در صورت لزوم سنگ فیروزه را برای فرآوری از قبیل تمیز کردن، آسیاب کردن یا پرداخت به نمایندگی های معتبر ارسال کنید.

با بکار گیری این موارد میتوانید از سنگ فیروزه خود بهتر مراقبت کنید و در بلند مدت از زیبایی و ارزش آن لذت ببرید.

چگونه سنگ فیروزه را زنده نگه داریم؟

روش های زنده کردن سنگ  فیروزه

متاسفانه سنگ‌ها در معنای واقعی زندگی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به معنای زنده کردن درک کرد. اما اگر رنگ فیروزه کدر به نظر میرسد  و شمارو خسته کرده است میتوانید از روش های زیر استفاده کنید

متأسفانه سنگ ها به معنای واقعی حیات ندارند و به معنای زنده کردن قابل درک نیستند. اما اگر رنگ فیروزه ای به نظر شما کدراست و شمارو خسته کرده است می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • تمیز کردن: سنگ فیروزه را با آب تمیز و صابون از خاک و گرد و غبار پاک کنید.
  • مداومت: سعی کنید سنگ فیروزه را به مداومت قرار دهید و از زمان آن برای افزایش انرژی مثبت و زندگی بهتر استفاده کنید.
  • شارژ مجدد: برای افزایش انرژی و جذابیت سنگ فیروزه می توانید آن را در معرض نور مستقیم قرار دهید و انرژی ایجاد کنید.
  • انرژی دهی: با نقاطی مانند صدای هارمونیک، استفاده از رایحه‌های معطر یا عبارات مثبت، می‌توانید انرژی مثبت خود را به سنگ فیروزه منتقل کنید.

از بین بردن چربی اضافی سنگ فیروزه در زیور آلات

از بین بردن چربی اضافی سنگ فیروزه در زیور آلات

اگر ازجواهرات فیروزه استفاده میکنید،بین سنگ های فیروزه ممکن است تا به حال  تجمعی از روغن و چربی از مواد آرایشی و کرم ها دیده باشید.این چربی در فیروزه باعث جذب بیشتر گرد و غبار میشود و به مرور سنگ فیروزه زیبایی خود را از دست میدهد و مرده و فاسد میشود.

سوال این است که باید  چطور این چربی را از بین برد و سنگ فیروزه را زنده کنیم؟

  • از نمک دریا خشک شده میتوان برای پاک کردن چربی سنگ فیروزه استفاده کنید. اما نکته مهم این هست که هرچه سریع و به موقع باید این کار انجام شود تا از اسیب دیدگی سنگ فیروزه جلوگیری شود.
  • نکته دوم :برای تمیز کردن سنگ فیروزه باید از پارچه تمیز و کمی مرطوب استفاده کنید.سنگ فیروزه را هرگز مستقیما در اب فرو نکنید،چون سنگ فیروزه از بین میرد.

از بین بردن چربی اضافی سنگ فیروزه در زیور آلات

 

اقدامات لازم برای جلوگیری ازمردن سنگ فیروزه

دلیل اینکه رنگ سنگ فیروزه تغییر میکند،این هست که در معرض عوامل مخرب قرار میگیرد.اگر از سنگ فیروزه مراقبت کنید،عمر ان افزایش پیدا خواهد کرد.در ادامه راهکار هایی برای جلوگیری از مردن سنگ فیروزه خواهی گفت

  • در هنگام شست شو دست از انگشتر فیروزه استفاده نکنید و ان را در بیاورید.
  • از دستکش مناسب برای کار با مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • سنگ فیروزه را در مقابل گرما و بخار قرار ندهید .

اقدامات لازم برای جلوگیری ازمردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه نوعی سنگ قیمتی و زیبا است که به دلیل رنگ سبز آبی یا فیروزه ای خود شناخته می شود. این سنگ اغلب در ایران استخراج می شود و یکی از معروف ترین معادن فیروزه در ایران معدن نیشابور است. سنگ فیروزه به دلیل زیبایی و گرانبهایی که دارد در صنعت جواهرسازی و تزئینات مورد استفاده قرار می گیرد و در بازارهای جهانی بسیار محبوب است.

این سنگ به عنوان یک سنگ بادوام و با کیفیت شناخته می شود و معمولا در جواهرات، ساعت، دستبند و گوشواره استفاده می شود. همچنین سنگ فیروزه یک سنگ کمکی معنوی محسوب می شود که به کاربران خود قدرت شفا و آرامش می دهد.

اغلب اعتقاد بر این است که این سنگ دارای انرژی مثبت است و می تواند احساسات منفی را از بین ببرد.البته لازم به ذکر است که برخی از این سنگ ها به صورت تقلبی در بازارها عرضه می شوند. بنابراین برای خرید سنگ فیروزه بهتر است به سراغ فروشندگان مطمئن و قابل اعتماد بروید تا از خرید سنگ اصل و با ارزش مطمئن شوید

قیمت سنگ فیروزه زنده

قیمت سنگ فیروزه زنده به توانی از عواملی نظیر اندازه، شفافیت، رنگ و کیفیت سنگ بستگی دارد. به طور کلی سنگ فیروزه زنده ای که در بافت ان تغییری نکرده باشد گران قیمت تر است.اما فیروزه ای که بازسازی شده و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته قیمت پایین تری دارد .

برای دقیق‌تر بدانید، می‌توانید با متخصص جواهرات فیروزه مشورت کنید  .

فروشگاه فیروزه نور به شما کمک میکند تا بهترین تجربه از ساخت و سفارش سنگ فیروزه را با بهترین قیمت داشته باشیدقیمت سنگ فیروزه زنده

 

چه چیزی باعث میشود سنگ فیروزه بمیرد ؟

سنگ فیروزه نوعی سنگ قیمتی و ارزشمند است که از مواد معدنی تشکیل شده است،اما مهم ترین دلیلی که باعث مرگ سنگ فیروزه میشود،نگهداری نامناسب از آن است.سنگ فیروزه نسبت به دیگر جواهرات حساسیت بیشتری نسبت به ضربه های شدید،اب داغ،روغن و خراش دارد.اگر رعایت نکنید سنگ فیروزه زیبایی خود را از دست میدهد و میمیرد.

سنگ فیروزه نیشابور

استفاده از کدام سنگ فیروزه مجاز است؟

از زمان های قدیم تا الان  خواص آرامش بخش و انرژی بخش بسیاری از سنگ ها به ویژه فیروزه توجه زیادی شده است. سنگ  زنده  باعث افزایش شادی و تسکین درد درونی می شود. استفاده از سنگ مرده هیچ تأثیری در افراد ندارد و اکثر  اوقات تأثیر منفی  دارد. اگر فیروزه شما مرده است، حتما آن را زنده  کنید و سپس از آن استفاده کنید.

گاهی اوقات می توانید فیروزه مستعمل بخرید. افراد مسن معتقدند انرژی منفی صاحب قبلی را می توان به فرد منتقل کرد. بهتر است قبل از استفاده از جواهرات سنگ فیروزه او را زنده کنید.

خرید سنگ فیروزه زنده نیشابور از فروشگاه فیروزه نور

فروشگاه فیروزه نور با بیش از ۲۰ سال سابقه در زمینه فروش سنگ فیروزه یکی از بهترین فروشگاه ها در نیشابوراست

در فروشگاه فیروزه نورانواع مختلفی از سنگ فیروزه ، انگشتر فیروزه زنانه و انگشتر فیروزه مردانه ارائه میشود این فروشگاه با داشتن انواع سنگ‌های فیروزه با رنگ‌ها و القایات مختلف، به مشتریان خود امکان انتخاب بین گزینه‌های مختلف را می‌دهد. همچنین، فروشگاه فیروزه نور با داشتن تجربه و تخصص در زمینه تشخیص کیفیت سنگ فیروزه، به مشتریان خود راهنمایی می‌کند تا بهترین و با کیفیت‌ترین سنگ فیروزه را برای خود انتخاب کنند.

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

 

سخن پایانی

سنگ فیروزه یکی از با ارزش ترین سنگ های طبیعت است و ایران نیز دارای نوع اصیل و مرغوبی از این سنگ است که مورد علاقه بسیاری از افراد داخل و خارج از کشور است.

این سنگ علاوه بر خواص شگفت انگیز و ظاهر جذابی که دارد ، به عوامل محیطی خاصی حساس است و در تماس با این عوامل از فیروزه ای زنده به فیروزه ای مرده تبدیل می شود. در این مقاله علاوه بر زنده بودن یا نبودن سنگ فیروزه به نکاتی در مورد مواردی که بر این سنگ تاثیر می گذارد و نحوه نگهداری از آن پرداخته شده است و همچنین نحوه جان بخشیدن به سنگ فیروزه توضیح داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید