فیروزه نیشابور

انواع سنگ فیروزه اصل تقلبی

سنگ فیروزه

ما در دنیا متنوع ترین محصولات و جواهرات را داریم اما همه آنها دارای ویژگی خاصی هستند در همه جای دنیا علاقه زیادی به بررسی و استفاده انواع سنگهای زینتی دارند اما بسیاری از اینها قیمت بالایی داشته و تشخیص اصل و تقلبی بودن آنها کار بسیار دشواری است.

سنگ فیروزه نمونه ای از سنگهای زینتی می باشد که در ایران نیز وجود دارد سنگ فیروزه در جواهر سازی کاربرد فراوانی دارد تا جایی که از رنگهای منحصر به فرد آن در انواع زیورآلات استفاده می شود.

اما در گذشته مردم علاوه بر زیبایی این سنگ به خواص و فواید بی نظیر آن توجه بیشتری نشان می دادند سنگ فیروزه همچنین یکی از سنگهای بسیار قدیمی به شمار می آید که قدمت آن به قبل از هزاره های پنجم و ششم میلادی بر می گردد.

تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد که مصریان در سالهای دور از سنگ فیروزه برای زیبایی و طلسم استفاده می کردند و حتی آن را با اجساد مومیایی خود دفن می کردند منابع این سنگ در مصر قدیم، به دلیل کاربردهای فراوان، کاهش یافت در ایران منابع زیادی از سنگ فیروزه وجود دارد و با قیمتهای مختلفی به بازار عرضه می شود در ادامه در مورد انواع سنگ فیروزه اصل و تقلبی بیشتر سخن می گوییم.

انواع سنگ فیروزه نیشابور

یکی از انواع کانیها که ساختار بلوری داشته و از مس و فسفات آلومینیوم ساخته می شود، سنگ فیروزه نام دارد که رنگ آن مات بوده و در انواع گوناگونی و شهرهایی چون نیشابور وجود دارد که سنگهای

فیروزه را می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد نوع اول که از عمق زمین استخراج می شوند و به دلیل اینکه با اسید آبهای زیر زمینی، ترکیب می شوند، نرم بوده و کیفیت خود را از دست می دهند.

نوع دوم از لایه های نزدیک به سطح زمین استخراج می شوند و چون خشک هستند، استحکام لازم را دارند، بنابراین کیفیت بالاتری داشته و گرانبها تر می باشد.

اما ویژگیهایی در سنگ فیروزه وجود دارد که سبب می شوند که انواع گوناگونی از سنگهای فیروزه به وجود آید این ویژگیها عبارتند از شکل ظاهری، رنگ و معدنی که از آن استخراج می شود.

شکل ظاهری: سنگهای فیروزه از لحاظ شکل ظاهری می توانند با هم تفاوت داشته باشند این سنگها معمولا به دو صورت سنگ عجم و شجر تقسیم می شوند که سنگ عجم دارای بدون رگه می باشد و بیشتر در ایران یافت می شود ولی سنگ شجر رگه دار است.

رنگ: سنگ فیروزه در مجموعه طیف رنگهای سبز و آبی به صورت درجه روشن تا تیره، قرار می گیرد و معادن: با توجه به سنگ فیروزه از چه معدنی استخراج می شود، کیفیت آن متفاوت خواهد بود.

سنگ فیروزه اصل نیشابور

ایران یکی از تولید کنندگان این جواهر محبوب است و خواستار این جواهر قیمتی روز به روز افزایش پیدا می کند با توجه به وجود نمونه های تقلبی در مورد سنگ فیروزه نیشابور، تشخیص اصل بودن آن کار راحتی نیست و معمولا افراد عادی قادر به تشخیص اصل یا تقلبی بودن نیستند سنگ فیروزه اصل یکسری خصوصیات دارد که مختص به این سنگ بوده و با شناسایی آنها می توان، سنگ اصل را از بدل تشخیص داد.

عواملی که در تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه به افراد کمک می کند معمولا شامل رنگ سنگ فیروزه، نحوه واکنش آن در مجاورت با برخی مواد شیمیایی و همچنین میزان سختی آن می باشند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم رنگ سنگ فیروزه: سه عامل در ایجاد رنگ سنگ فیروزه تاثیرگذار می باشد عامل اول که باعث تولید رنگ آبی می شود، مس است.

عامل دوم که رنگ سبز را در این سنگ ایجاد می کند، وانادیوم یا همان کروم می باشد عامل سوم که رنگ زرد را ایجاد می کند، آهن می باشد رنگ کلی سنگ فیروزه اصل بسته به مقدار این سه عامل در آن از می تواند از آبی کم رنگ شروع شده و به آبی متمایل به سبز یا سبز متمایل به زرد ختم شود.

توجه داشته باشید که سنگ فیروزه اصل کمی حالت مات دارد بسیاری از سنگهای فیروزه موجود در ایران از معادن نیشابور می باشند که به رنگ آبی خالص بوده و فاقد ماتریس می باشند.

با کیفیت ترین سنگ فیروزه به رنگ آبی آسمانی خصوصا در قسمت رأس آن می باشد یکی از شیوه هایی که می توان اصل بودن سنگ فیروزه نیشابور را تشخیص داد این است که در پشت این سنگ، نقطه ها و رگه های سیاه رنگی وجود دارد همچنین با قرار دادن سنگ فیروزه در مقابل نور خورشید می توان اصل بودن آن را فهمید به این صورت که اگر تحت این شرایط رنگ آن تغییر کند نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

درجه سختی: میزان سختی سنگ فیروزه اصل، عدد شش می باشد به طوری که این سنگ قادر به بریدن شیشه می باشد البته باید بدانید که سنگ فیروزه بعد از استخراج خیلی نرم است و زمانی که با مواد دیگر ترکیب می شود، سخت خواهد شد، به همین خاطر رگه هایی در این سنگ دیده می شود.

سنگهای فیروزه غیر اصل معمولا از جنس پلاستیک هستند که با رنگ آبی، رنگ آمیزی شده اند به این ترتیب سنگ فیروزه غیر اصل به راحتی توسط سوزن خراشیده می شود در صورتی که نوع اصل آن نه تنها خراشیده نمی شود بلکه می تواند روی شیشه خراش ایجاد کند.

سنگ فیروزه تقلبی

این جواهر در ایران و جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل ممکن است بعضی وقتها نوع اصل و تقلبی آن را نتوانیم تشخیص بدهیم با توجه به زیبایی منحصر به فرد نوع اصل سنگ فیروزه، می توان از آن در ساخت انواع جواهرات گران قیمت، استفاده کرد اما توجه داشته باشید که نوع تقلبی آن نیز وجود دارد که کیفیت آن پایین بوده و مناسب جواهرسازی نمی باشد.

به دلیل اینکه سنگ فیروزه انواع مختلفی دارد و از معادن گوناگون، سنگ فیروزه متفاوت استخراج می شود، تشخیص نوع تقلبی از اصل بسیار سخت خواهد بود ماده ای به نام هولیت که یک نوع ماده معدنی نرم می باشد، در ساخت سنگ فیروزه تقلبی استفاده می شود دقیقا مانند سنگ فیروزه اصل رنگ آمیزی می شود.

البته از مواد دیگری مانند رزین، اپوکسی، منزیت و پلاستیک نیز در سنگ فیروزه تقلبی استفاده می شود و رنگ آمیزی آنها نیز همانند سنگ فیروزه اصل می باشد تا کاملا به نمونه اصل مطابقت داشته باشد.

در برخی از موارد نیز از ترکیب تکه های سنگ فیروزه اصل با دیگر سنگها، سنگ فیروزه تقلبی تولید می کنند و سپس از لحاظ ظاهری آن را شبیه نوع اصل در می آورند در این میان شاید به جای سنگ فیروزه از یک نوع سنگ دیگر استفاده شود و فقط شکل ظاهری آن شبیه به سنگ فیروزه باشد که در این صورت نیز یک سنگ فیروزه تقلبی به وجود می آید.

قیمت سنگ فیروزه اصل

در هنگام خرید جواهرات مهم ترین مسئله هزینه و ارزشی است که ما پرداخت می کنیم اما در ازای تقلبی نبودن این جواهرات ارزش خرید را دارد با توجه به وجود انواع گوناگون و کمیاب سنگ فیروزه اصل، قیمت بسته به درجه کیفیت متفاوت خواهد بود.

در میان انواع سنگ فیروزه ایرانی از نظر قیمتی بودن، سنگ فیروزه عجم از ارزش خیلی بالاتری نسبت به سنگ فیروزه شجر، برخوردار است سنگ فیروزه عجم بسیار کمیاب می باشد به همین دلیل در معرض خطر نابودی قرار دارد هر چه رنگ سنگ فیروزه، متمایل به آبی یا سبز تیره باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

دوستان همکاران ما قصد داشتند تا شما را با این سنگ خاص آشنا کنند و مطالبی را در اختیار شما قرار دهند امید است این مطالب برای شما مفید بوده باشد عزیزان چنانچه جهت نحوه خرید و درباره این سنگ نیاز به اطلاعات بیش تر داشتید کارشناسان ما همه روزه پاسخگو شما هستند.

نوشته های مشابه