فیروزه نیشابور

انواع سنگ فیروزه مرده و زنده و نحوه مراقبت از آن

سنگ فیروزه

انواع سنگ فیروزه مرده و زنده و نحوه مراقبت از آن

 

در این مقاله قصد داریم راجع به انواع سنگ فیروزه مرده و زنده و نحوه مراقبت از آن صحبت کنیم، شاید شما نیز تمایل داشته باشید کمی در این مورد اطلاعات کسب کنید پس همراه ما باشید.

شاید از شنیدن اطلاق واژه های مرده و زنده به این سنگ کمی تعجب کرده باشید ولی در واقع چنین موضوعی کاملا صحت دارد و سنگ فیروزه ی زنده تحت شرایطی می میرد البته منظور از مردن همان چیزی نیست که با شنیدن این کلمه در ذهن افراد تداعی می گردد.

سنگ فیروزه که از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است در طیفهای روشن و تیره ای از سبز و آبی به چشم می خورد که دسته بندی آن به رنگ و طرح و همچنین محلی که سنگ از آن استخراج شده است بستگی دارد.

در ادامه ی مطلب سعی می کنیم علاوه بر شرح انواع فیروزه، روشهای مراقبت و نگه داری از آن را نیز توضیح دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید طول عمر و زیبایی سنگ خود را زمان زیادی افزایش دهید.

سنگ فیروزه مرده

سنگ فیروزه به خودی خود دارای کانیهای خاصی می باشد که اگر به هر دلیلی از بین روند به آن سنگ فیروزه مرده گفته می شود، در بسیاری از مواقع این مورد به خاطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یا تماس با آب داغ اتفاق می افتد.

بنابراین باید جهت جلوگیری از این اتفاق دقت بالایی در نگهداری از سنگ فیروزه ی خود داشته باشید؛ بنابراین اصطلاح مردن هنگامی در مورد سنگ فیروزه به کار می رود که به دلیل نگه داری در شرایط نامناسب کیفیت خود را از دست داده و دیگر آن زیبایی و شفافیت اولیه را ندارد.

اگر می خواهید بدانید ویژگی های سنگ فیروزه ی مرده چیست باید بگوییم که هنگامی که یک فیروزه می میرد دیگر رنگ شفافی نداشته و کاملا کدر و مات می شود که در این صورت ارزش آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

مسلما با توجه به هزینه ی بالایی تهیه ی فیروزه های اصل این امر برای هیچ کس خوشایند نیست پس به همین دلیل است که باید مراقبتهای ویژه ای از فیروزه انجام داد که در ادامه ی مطلب سعی می کنیم قسمتی را به این موضوع اختصاص دهیم.

سنگ فیروزه زنده

اگر به رنگ فیروزه به خوبی دقت کنید خواهید دید که سنگ فیروزه زنده رنگ سبز یا آبی شفافی دارد، به طور کلی افراد به سنگهای فیروزه خاصیت زنده بودن را نسبت می دهند، یک سری اقدامات وجود دارد که می تواند به زنده نگه داشتن سنگ فیروزه کمک شایانی نماید، برخی از آنها را در ادامه شرح خواهیم داد.

روشی به اسم واکس زدن وجود دارد که می تواند در راستای زنده نگه داشتن فیروزه ها کمک کند بنابراین هرگز نباید از آن غافل شد، دور نگه داشتن سنگ فیروزه از تماس مستقیم با نور خورشید و همچنین خارج کردن زیور آلات فیروزه هنگام حمام و یا شست و شوی دستها جزو دیگر موارد مهم در حفظ خاصیت زندگی فیروزه هستند.

انواع سنگ فیروزه اصل

در این قسمت لازم است که شما را با انواع سنگ فیروزه آشنا کنیم، به طور کلی سنگ فیروزه اصل را به دو دسته ی عجمی و  سنگ فیروزه شجری تقسیم بندی می نمایند.

فیروزه ی عجمی ارزشمند ترین نوع فیروزه محسوب شده که در واقع در سطح خود هیچ رگه ای ندارد و همچنین رنگ آن آبی پررنگ می باشد، این فیروزه ی زیبا سطحی کاملا صاف داشته و بین ایرانیان و عربها از محبوبیت خیلی زیادی برخوردار است.

فیروزه ی شجری به نوعی از فیروزه گفته می شود که سطح آن دارای رگه هایی به رنگ سیاه می باشد که البته گاهی اوقات این رگه ها را با رنگ طلایی مشاهده می کنیم که این نوع قیمت و ارزش بیشتری دارد، این نوع از سنگ فیروزه نیز در بازار خرید و فروش طرفداران خاص خود را دارد.

مراقبت سنگ‌ فیروزه

پس از خرید این سنگ‌ زیبا و بی نظیر باید روشهای مراقبت سنگ فیروزه را به خوبی دانست تا بر اثر بی دقتی از زیبایی آن کاسته نشود، در ادامه به برخی از مهم ترین نکات مربوط به نگه داری از سنگ فیروزه اشاره می کنیم.

اولین نکته ی مهم این است که اگر قصد تمیز کردن سنگ فیروزه ی خود را دارید هرگز به سراغ هر شوینده ای نروید برای مثال الکل به هیچ عنوان برای تمیز کردن سنگ فیروزه مناسب نیست، برای انجام این امر کافیست از مقداری صابون و آب ولرم استفاده کنید تا هم فیروزه به خوبی تمیز شده و هم به آن آسیبی وارد نگردد.

البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که پس از شست و شوی سنگتان حتما باید آن را با پارچه هایی نرم خشک کرده تا لکه هایی از آب بر روی آن باقی نمانند.

اما جنس پارچه نباید به گونه ای باشد که به سطح فیروزه ی شما آسیب وارد کند، چربی، حرارت، آب داغ، مواد شیمیایی و غیره همگی جزو مواردی هستند که می توانند در یک آن به سنگ فیروزه ی شما زیان جدی وارد کنند که مطمئنا برای هیچ شخصی خوشایند نیست.

بهتر است در دماهای خیلی پایین و یا گرم و شرجی از زیورآلات فیروزه ی خود استفاده نکنید زیرا این دو نوع آب و هوا می تواند به سنگهای فیروزه آسیب وارد کند، هنگامی که از عطر یا ادکلن استفاده می کنید حتما مراقب باشید ذرات ادکلن هیچ گونه تماسی با سنگ فیروزه ی شما نداشته باشند چون عطر و ادکلن جزو مواد شیمیایی هستند که می توانند به شدت سطح زیبایی و کیفیت سنگ فیروزه را پایین بیاورند.

گرد و غبار نیز جزو دیگر مواردی است که می تواند سطح کیفی و زیبایی سنگ فیروزه را مختل نماید بنابراین باید از گرد و غبار موجود در هوا و یا سطوح دور نگه داشته شود و در صورت آلوده شدن به گرد و خاک سریعا با پارچه های مخصوص تمیز گردد.

با توجه به محبوبیت بالای سنگ فیروزه بین ایرانیان اگر شما نیز تمایل به خرید نوع اصل آن را دارید می توانید به راحتی با مراجعه به سایت و پر نمودن فرم مختص مشاوره و خرید نوع دلخواه خود را انتخاب کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

ما بهترین نوع سنگهای فیروزه را در مناسب ترین قیمتهای بازار در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار داده ایم‌، بهترینها را از مجموعه ی ما بخواهید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت فروشگاه فیروزه نور، محصولات فیروزه ای را از جمله سنگ فیروزه، انگشتر فیروزه زنانه و انگشتر فیروزه مردانه و ست و سرویس فیروزه را در تنوع بالا انتخاب کرده و حتی به عزیزان خود هدیه دهید.